koszyk
  1. Start
  2. > Baza wiedzy
  3. > Skanowanie 3D
  4. > Nowe życie klasyka – skanowanie 3D Dodge Sedan 1937 krok po kroku

Cel projektu

Klient zwrócił się z prośbą o wykonanie pełnego skanu 3D pojazdu Dodge Sedan z 1937 roku. Celem było przygotowanie kompletnej wizualizacji 3D dla inwestora oraz stworzenie materiału prezentującego aktualny stan auta. Dzięki skanowaniu w kilku konfiguracjach – m.in. z założonymi i zdjętymi pokrywami silnika i bagażnika – możliwe stało się stworzenie realistycznej wizualizacji w wielu wersjach.

Co więcej, mimo że auto posiadało tylko jedno przednie nadkole, jego dokładne zeskanowanie pozwoliło na cyfrowe odwzorowanie brakującego elementu poprzez odbicie lustrzane. Dzięki temu można było zaprezentować wizję kompletnej karoserii w formie wirtualnego modelu.

Drugim, równie istotnym zastosowaniem skanu 3D była możliwość projektowania nowych elementów nadwozia i wyposażenia wnętrza z pełną precyzją dopasowania. Pozwala to zaoszczędzić ogromną ilość czasu, eliminując potrzebę wielokrotnych, ręcznych przymiarek podczas prac rekonstrukcyjnych.

Dlaczego wybrano skaner HandySCAN MAX|Elite?

Do realizacji projektu wykorzystano HandySCAN MAX|Elite – zaawansowany skaner laserowy 3D, który łączy duże pole pomiarowewysoką rozdzielczością.

  • Duże pole pomiarowe umożliwiło szybkie pozyskanie danych – w ciągu kilku godzin powstał kompletny model 3D nadwozia, wnętrza i podwozia.
  • Wysoka rozdzielczość zapewniła precyzyjne odwzorowanie detali, niezbędnych w procesie rekonstrukcji i projektowania części.
  • Dzięki technologii laserowej skaner był niewrażliwy na refleksyjne powierzchnie – nie było potrzeby matowienia karoserii kredą w sprayu, co pozwoliło zachować pojazd w idealnym stanie.

Mobilność urządzenia umożliwiła przeprowadzenie całego procesu bezpośrednio u klienta, co było kluczowe przy tak delikatnym obiekcie.

Korzyści ze skanowania 3D

Skanowanie 3D klasyków motoryzacji to rozwiązanie, które przynosi wiele wymiernych korzyści:

  • Szybkość – pełny model 3D auta powstał w zaledwie kilka godzin.
  • Precyzja – wysoka rozdzielczość pozwoliła na dokładne odwzorowanie detali karoserii i wnętrza.
  • Wsparcie projektowe – skan umożliwia tworzenie nowych elementów nadwozia i wnętrza z idealnym dopasowaniem.
  • Oszczędność czasu i kosztów – eliminacja ręcznych pomiarów i przymiarek.
  • Bezpieczeństwo – brak potrzeby stosowania matowienia, brak ryzyka zabrudzenia lub uszkodzenia powierzchni.
  • Odporność na refleksyjne powierzchnie – bezproblemowe skanowanie błyszczących elementów, takich jak chromy i lakier.
  • Mobilność – możliwość realizacji pomiarów w dowolnej lokalizacji.

Przebieg realizacji krok po kroku

  1. Zapytanie klienta – omówienie zakresu, przygotowanie oferty i przyjęcie zlecenia.
  2. Dojazd na miejsce i inspekcja auta – zapoznanie się z historią pojazdu oraz planowanymi modyfikacjami.
  3. Przygotowanie do skanowania
    • Rozmieszczenie punktów referencyjnych.
    • Kalibracja skanera HandySCAN MAX|Elite.
  4. Proces skanowania 3D
    • Skan karoserii bez pokryw silnika i bagażnika oraz wnętrza w jednej sesji.
    • Skan podwozia.
    • Skan karoserii z pokrywami.
    • Skan pojedynczego nadkola i stelaża kanapy przedniej.
  5. Zakończenie pomiaru – usunięcie magnetycznych punktów referencyjnych.
  6. Obróbka danych w biurze
    • Złożenie skanów góry i dołu auta.
    • Ustawienie elementów wnętrza (np. stelaża kanapy) w docelowym położeniu.
    • Wykonanie odbicia lustrzanego brakującego nadkola.
  7. Przekazanie gotowych plików 3D klientowi – kompletna wizualizacja i baza danych do dalszych prac projektowych.

Podsumowanie

Projekt skanowania Dodge Sedan ‘37 pokazał, jak ogromne możliwości daje nowoczesne skanowanie 3D w rekonstrukcji i personalizacji pojazdów zabytkowych. Uzyskany model stał się nie tylko narzędziem do wizualizacji, ale również precyzyjną bazą do dalszych prac inżynierskich i projektowych.

Skanowanie wykonane za pomocą HandySCAN MAX|Elite pozwoliło połączyć najwyższą jakość danych z pełnym bezpieczeństwem dla pojazdu – bez potrzeby jakiejkolwiek ingerencji w jego powierzchnię. To idealny przykład, jak technologia może wspierać pasję do klasycznej motoryzacji.

Treść powyższego artykułu korzysta z ochrony udzielanej przez przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (j.t. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.). Każdy z Klientów zobowiązany jest do poszanowania praw autorskich pod rygorem odpowiedzialności cywilnoprawnej oraz karnej wynikającej z przepisów tej ustawy. Treść artykułu – w całości bądź jakiejkolwiek części – może być wykorzystywana tylko w zakresie dozwolonego użytku osobistego. Wykorzystanie tego artykułu - w całości bądź jakiejkolwiek części - do innych celów a w szczególności - komercyjnych, w tym kopiowanie, publiczne odtwarzanie, lub udostępnianie osobom trzecim w jakikolwiek inny sposób, może następować tylko pod warunkiem uzyskania wyraźnego pisemnego zezwolenia ITA i na warunkach określonych przez ITA. W celu uzyskania zgody na wykorzystanie zawartości Strony, należy skontaktować się z ITA za pośrednictwem formularza kontaktowego dostępnego w zakładce Kontakt. Korzystanie z powyższej treści w celu innym niż do użytku osobistego, a więc do kopiowania, powielania, wykorzystywania w innych publikacjach w całości lub w części bez pisemnej zgody ITA jest zabronione i podlega odpowiedzialności cywilnoprawnej oraz karnej wynikającej z przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

logo-ITA
ITA spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Poznańska 104, Skórzewo,  60-185 Poznań
tel: +48612225800 fax: +48612225801
created by: montownia.com